Ël Sumian (Occimiano – AL), 24.3.2013
Ant ina càuda atmosfera antant che an feura al pioviva a l’arzënta-cassù, al Sumian a-i è stacc l’inaugurassiòn dla sede ëd Gioventura Piemontèisa, l’ùnica ant ël Monfrè.
Ël sìndich, Ernesto Berra, al dreub la festa fanda present l’amportansa dla nòstra lengua mari, ch’a la pò dè dl’ajut al sentiment d’intentitè e d’orgheuj ch’al manca a la nòstra gent. Ël sentiment d’apartenensa a na comunitè ch’a l’ha semp avì valor moral, volontè e responsabilitè.
Con l’esecussiòn ëd l’imn nassional dël Piemont an sotfònd (La Marche de Savoye) a-i è ël taj dla bindèla e la benedissiòn dël parco don Gian Pàul Cassan.
L’assessor Maria Ròsa Scarrone la ringrassia tucc ij present, cmensanda l’intrateniment leterari. Silvana Berra, responsàbila ëd Gioventura Piemontèisa ant ël Bass Monfrè, la spiega l’andriss dël Moviment, ël travaj legal për fè arconossi la lengua piemontèisa, ël travaj coltural e la disponibilitè për fè conòssi a tucc la stòria, la gramàtica, la grafìa dla lengua piemontèisa e dla sò variant monfrin-a.
Augurandsi dë podèj fè dël beli ròbi ansema, la sotlìnea l’importansa dël rispet che ij Pièmontèis – e an particolar ij Monfrin – ai devo avèj per la lengua mari. In rispet ch’al venn da la conossensa dla stòria e da tut ël mònd scondì ch’a-i è ator la parlada monfrin-a. Ël sens ëd responsabilitè dë nent lassè meuri na lengua milenaria, ch’a la pò anca portè conveniensa social e vantagi d’economìa, e la pò essi valor d’integrassiòn vèira con la gent neuva ant ij nòst pais.
Elio Botto e Roberto Botto ai scàudo ij cheur dij present antërpretanda dël poesìi ëd grand poeta monfrin dël passè e ij poeta Fernando Barbano e Anna Perucca ai regalo l’emossiòn dël sò ùltimi lìriche.
Con tucc content, sorident e giojos, la festa a l’è andàcia apress con la marenda e ij salut. Ël bèl salòn, spassios e polid ël giojiva con l’aria sonanta la mùsica che anmach la nostra parlada Monfrin la dà e tucc ij present a j’avo ël cheur pin e content, ambrassè da la lengua mari e da tucc ij sentiment ch’as pòrta apress.
► Don Giampaolo Cassano
► Casale News
► ATNews
► Alessandria News
OCCIMIANO – (gpc) Il piemontese è una lingua codificata con una sua grammatica (a partire dal 1783) parlata da 3 milioni di piemontesi, da un milione di argentini, da 1 milione di altri piemontesi sparsi nel mondo; tra essi anche Papa Francesco ! Cifre questa che ne fanno la prima lingua d’Europa non ufficiale.
Ha una sua letteratura, storia e saggistica, lingua riconosciuta dal Consiglio d’Europa e dall’Unesco. Per questo Gioventura Piemontèisa sin dalla sua fondazione (nel 1993) si impegna per la promozione e l’identità nazionale del Piemonte ed in primo luogo del piemontese come lingua riconosciuta.
Lo ha ricordato Silvana Berra (responsabile per il basso Monferrato dell’associazione) domenica scorsa 24 marzo, durante l’inaugurazione dei locali (grazie alla disponibilità del Comune di Occimiano della nuova sede locale (per il Basso Monferrato, Alessandria e la Lomellina) di Gioventura Piemontèisa, in piazza Oratorio don Bosco.
Per l’occasione gran parte dei discorsi e degli interventi erano in lingua piemontese, a cominciare dal sindaco prof. Ernesto Berra che ho portato il saluto e l’impegno dell’amministrazione comunale e dell’assessore Maria Rosa Scarrone (organizzatrice delle giornata).
Dopo il taglio del nastro con i colori del Monferrato (madrina per l’occasione è stata Marta Rossino) e la benedizione dei locali da parte del prevosto, c’è stato un spazio piacevole con l’ascolto di alcune poesie in piemontese con la partecipazione di Elio Botto, Roberto Botto Fernando Barbano, Anna Perucca, Maria Rosa Scarrone.
Anche gli interventi di Carlo Comoli e Roberto Jean Michel Novero (responsabili dell’Associazione) hanno evidenziato il tema dell’identità culturale della nostra regione e l’invito a partecipare alle iniziative che saranno via via proposte.
La nuova sede vuole essere un centro propulsivo per la salvaguardia e la promozione della lingua piemontese, con la proposta di almeno un’iniziativa al mese (incontri, corsi di lingua …). Per ogni contatto con la sede locale: Tel. e Fax +39 0117640228 – giovpiem@yahoo.it
gpc